Semana 8-10
En resa i den spanska världen - 6an
Syftet är att utveckla förmågan att
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används.
Centralt innehåll
Du kommer att få välja ett land där det huvudsakliga språket är spanska. Du kommer att träna din förmåga att reflektera över
- Vardagsliv, levnadsätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.
Konkritisering av målet
Du ska kunna
- känna igen länders namn och veta att där pratas det spanska
- veta var länderna i Latinamerika ligger på ett ungefär, om de ligger i Sydamerika eller i Centralamerika
- lite mer om ett land där spanska är det huvudsakliga språket
Arbetssätt
- Titta på kartan i textboken längst bak
- Välj ett land som du vill lära dig mer om
- Leta fakta på datorn/ipads
- Skriv ner faktan på ett papper, tänk på att använda dina egna ord
- Skriva en enkel text utifrån sidan 16 i textboken om ditt land
- Bestäm dig för ett sätt att redovisa på
t.ex. affisch, powerpoint/keynote
Vad skall vara med? Detta skall skrivas på svenska
- Var landet ligger, vilken världsdel
- Vilka länder gränsar det till
- Hur många invånare finns det i landet
- Vad heter huvudstaden?
- Klimat
- Djurliv
- Vad lever landet av, t.ex. industri, jordbruk, turism?
- Sevärdigheter
- Flaggan
- Uppmärksamma någon skillnad mellan Sverige och ditt land
Vecka
|
onsdag
|
fredag
|
8
|
börja med projektet
Leta efter information om ditt land
|
fortsätta leta information, börja sammanfatta och börja med din presentation, keynote/powerpoint, affisch eller hur du vill göra
|
9
|
Studiedag
|
fortsätta med din presentation
|
10
|
sista dagen att jobba med presentationen
|
Vi börjar att presentera i klassen
|
------------------
Semana (vecka) 48
Miércoles el 26 de noviembre
Arbeta med verbet tener - att ha/äga
Gå igen alfabetet.
Titta gärna på youtube länken nedan
Viernes el 28 de noviembre
Börja med kapitel 6.
Gå igenom placering av adjektivet, un perro negro.
Genomgång av glosor + text.
Börja med kapitel 6.
Gå igenom placering av adjektivet, un perro negro.
Genomgång av glosor + text.
------
Semana (Vecka) 43
Miéricoles el 22 de Octubre
Vi kommer att göra
- hörförståelse från kapitel 4
- läsförståelse
- öva på glosorna från kapitel 4
Viernes el 24 de Octubre
Vi kommer att börja med kapitel 5
Unidad 5 En la ciudad
Syfte:
- lära dig samtal om dig själv och dina syskon
- Repetera siffrorna till 1-20
- Genomgång av i vilken ordning man böjer ett verb; jag, du, han/hon/det/den/Ni, vi, ni, de
- Genomgång av verben tener - att ha/äga och llamarse – att heta
Arbetssätt:
1. Vi lyssnar på texten på sidan 24 och 25 tillsammans
2. Läs texten på sidan 25, på spanska, två och två, och översätt den till svenska två och två muntligt
3. Gör övningarna nedan
Sida
|
Uppgift
|
Kommentar
|
Färdig
|
35
|
3
|
Dra ej sträck utan skriv ner frågan med rätt svar
| |
36
|
4 a och b
| ||
40
|
11 a och b
|
Visa Marie
| |
40
|
12
| ||
41
|
13 a, b, c
|
Hörövning – den gör vi tillsammans
| |
Gracias.nu
|
Låna en dator och gå in på kapitel 5
|
Här finns en sång med siffrorna till 100
Siffror till 100
--------------------
Vill du höra veckodagssången så tryck på den blå texten nedan
Los días de la semana
Los dias de la semana
Los lunes llueve mucho
los martes hace el sol
los miércoles nublado esta
los jueves que calor
los viernes hace viento las hojas caen al sol
los sábados al parque voy
los domingos que ilusión
Los días de la semana son siete nada mas y ahora tu los vas a recordar.
Lunes, martes, miércoles, jueves, viernes, sábado y domingo.
Los lunes llueve mucho
los martes hace el sol
los miércoles nublado esta
los jueves que calor
los viernes hace viento las hojas caen al sol
los sábados al parque voy
los domingos que ilusión
llueve mucho
hace sol
nublado esta
que calor
hace viento
caen al sol
al parque voy
que ilusón
-------------------
Här hittar du you tube klipp med siffrorna upp till 20
Siffrorna
---------------
Hörövning
-Kamikaze-Espana-Hitta-hem
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar