Frågeord
------
Semana 16
-----
Semana 5-10
Cómo
|
Hur
|
Dónde
|
Var
|
Adónde
|
Vart
|
De dónde
|
Varifrån
|
Qué
|
Vad
|
Quién
|
Vem
|
Cuánto
|
Hur mycket
|
Cuántos
|
Hur många
|
Por qué
|
Varför
|
Cuál
|
Vilken
|
Cuándo
|
När
|
------
Semana 16
Unidad 7 - El más fuerte
Mål:
- jämföra personer och saker (adjektivets komparation)
- några geografiord
- frågeord
Arbetssätt:
- Lyssna på texten på Gracias.nu
- Översätt texten muntligt
- Gör följande övningar
pagina
|
ejercicio
| |
59
|
1
| |
60
|
2 a,b,c
| |
61
|
4 a,b
| |
62/63
|
6 a, b, c
|
Lär dig uttrycken i uppgift c utantill
|
64
|
8 a.b
| |
64
|
8 c
|
frivillig - om du vill lära dig mer
|
65
|
9 a, b , c
|
Viktigt att du lär dig frågeorden.
|
Vi kommer också att arbeta med pratövningarna och hörövningar under denna vecka.
-----
Semana 5-10
LPP - Spanien
Du kommer att få välja en stad i Spanien. Ta reda på så mycket fakta som möjligt om staden. Du kan söka på nätet, men använd svenska sidor, eftersom sidor på spanska blir för svår text.
Syfte:
Utveckla förmågorna att
- formulera sig och kommunicera i ./. skrift
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används.
Centralt innehåll
- vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används
- presentationer
Bedömning:
E
|
C
|
A
| |
Formulera sig i muntliga framställningar och visa språkliga säkerhet
|
I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar
|
I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängde
|
I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängde
|
Bearbeta språket
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar
|
Kommentera och jämföra livsvillkor, sociala och kulturella företeelser
|
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper
|
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper
|
Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper
|
Arbetssätt:
- Läs om Barcelona och Cataluña på sidorna 18-21
- Välj en stad i Spanien
- Samla fakta om din stad
- var i landet ligger staden
- vad man lever av t.ex. industri, fiske, jordbruk, turism.
- specialitéer som t.ex. mat
- något om kulturen och typiska traditioner
- sevärdigheter
- Skriv ner en text liknade den på sidan 18
- Gör en powerpoint
- Förbered dig för att presentera för gruppen.
Buena Suerte!
Marie
Semana
|
miércoles
|
jueves
|
5
|
Presenationen av projektet Los Ciudades de España
Läsa texterna på sidan 18-21
Översätt muntligt
|
Välj stad och börja leta efter information
|
6
|
Fortsätta leta information
|
Läs texterna igen på sidan 18-21 och leta efter fraser som du kan använda dig av när du skall skriva din text om din stad
Börja med ditt skrivande
|
8
|
Börja/fortsätt med ditt skrivande
|
Börja med din powerpoint
|
9
|
Studiedag
|
Fortsätt med din powerpoint och förbered dig för att presentera
|
10
|
Marie är tillbaka
Fortsätt med din powerpoint och förbered dig för att presentera | Börja presentera |
-------------------
Semana 43 y miércoles 45
Unidad 2
Un día muy bueno
Mål:
- samtal om din dag och din fritid
- använda -er-verb i presens
- använda tener i presens
- veckodagarna och klockan
Öva på förmågorna
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd
Arbetssätt:
- Lyssna på texten på Gracias.nu
- Översätt texten tillsammans med den kompis du sitter bredvid
- Ta ut 8 meningar som du vill lära dig
- Lär dig dem och skriv dem på svenska i din läxbok
- Gör följande övningar
pagina
|
ejercicio
|
¡Ojo!
|
Estoy Listo/a
|
13
|
1
| ||
13
|
2
| ||
14
|
3 a, b
| ||
15
|
4c
|
visa Marie
| |
16
|
5
| ||
16
|
6 a,b,c
|
tänk på att använda “små orden” på bloggen.
| |
18
|
7a,b,c
| ||
18
|
8a,b
|
skicka b uppgiften till Marie
marie.hoglund@kungsbacka.se
| |
21
|
14
|
extra uppgift
|
---------------------
Semana 40
Unidad 9 - Miguel visita Chile
Mål: Att kunna berätta vad man har gjort (verb i perfekt)
Arbetssätt:
- Läs texten på spanska med en kompis
- Översätt texten muntligt eller skriftligt (beror på hur mycket du vill lära dig) till svenska
- Gör följande övningar
pagina
|
ejercicio
| |
81
|
1
| |
82
|
2a
| |
82
|
3
| |
83
|
4 a och b
| |
83
|
5a
| |
84
|
5b
| |
84
|
6a
| |
85
|
6b
|
om du vill lära dig mer
|
85
|
7
| |
86
|
8a,b,c
| |
87
|
9a,b
| |
87
|
10
| |
88
|
12a,b,c
|
_________________________________________
El-banco-de-papa episodio 1
http://www.ur.se/Produkter/177553-El-atraco-al-banco-El-banco-de-papa#Quiz
------------------------------------
Semana 35
Vamos a repetir verbos.
Vi skall repetera verb, -ar, -er, - ir, dvs de regelbundna och tener, ir, ser, estar som är oregelbundna.
Ni skall få lära er olika adjektiv och använda dem.
Vi skall också gå igen en del uttryck för att förstärka kommunikationen.
¡que suerte! Vilken tur!
¿De verdad? Är det sant!
¿cómo? Va? Vad sa du?
¡Claro! Självklart!
Bueno... Nja....
Yo también Jag också!
¡Anda! Nämen!
Escucha Lyssna
(No) estoy de acuerdo. Jag håller med
¡Qué bien! Va bra!
¿Ah sí? Jaha?
A mí también. Jag också.
Pienso que... Jag tror/tycker
¿Por qué (no)? Varför/varför inte
¡Hombre! Det menar du inte!
¡Oye! Lyssna!
¿De verdad? Är det sant!
¿cómo? Va? Vad sa du?
¡Claro! Självklart!
Bueno... Nja....
Yo también Jag också!
¡Anda! Nämen!
Escucha Lyssna
(No) estoy de acuerdo. Jag håller med
¡Qué bien! Va bra!
¿Ah sí? Jaha?
A mí también. Jag också.
Pienso que... Jag tror/tycker
¿Por qué (no)? Varför/varför inte
¡Hombre! Det menar du inte!
¡Oye! Lyssna!
El Bianco de papa episodio 1-El-atraco-al-banco episodio 1
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar