8an

Frågeord


Cómo
Hur
Dónde
Var
Adónde
Vart
De dónde
Varifrån
Qué
Vad
Quién
Vem
Cuánto
Hur mycket
Cuántos
Hur många
Por qué
Varför
Cuál
Vilken
Cuándo
När


------

Semana 16

Unidad 7 - El más fuerte


Mål:
  • jämföra personer och saker (adjektivets komparation)
  • några geografiord
  • frågeord

Arbetssätt:
  • Lyssna på texten på Gracias.nu
  • Översätt texten muntligt
  • Gör följande övningar

pagina
ejercicio

59
1

60
2 a,b,c

61
4 a,b

62/63
6 a, b, c
Lär dig uttrycken i uppgift c utantill
64
8 a.b

64
8 c
frivillig - om du vill lära dig mer
65
9 a, b , c
Viktigt att du lär dig frågeorden.


Vi kommer också att arbeta med pratövningarna och hörövningar under denna vecka.



-----
Semana 5-10

LPP - Spanien 

Du kommer att få välja en stad i Spanien. Ta reda på så mycket fakta som möjligt om staden. Du kan söka på nätet, men använd svenska sidor, eftersom sidor på spanska blir för svår text.

Syfte:
Utveckla förmågorna att
  • formulera sig och kommunicera i ./. skrift
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används.

Centralt innehåll
  • vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används
  • presentationer

Bedömning:

E
C
A
Formulera sig i muntliga framställningar och visa språkliga säkerhet
I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar
I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängde
I muntliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängde
Bearbeta språket
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar
Kommentera och jämföra livsvillkor, sociala och kulturella företeelser
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper
Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper
Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper





Arbetssätt:
  1. Läs om Barcelona och Cataluña på sidorna 18-21
  2. Välj en stad i Spanien

  1. Samla fakta om din stad
  • var i landet ligger staden
  • vad man lever av t.ex. industri, fiske, jordbruk, turism.
  • specialitéer som t.ex. mat
  • något om kulturen och typiska traditioner
  • sevärdigheter

  1. Skriv ner en text liknade den på sidan 18
  2. Gör en powerpoint
  3. Förbered dig för att presentera för gruppen.


Buena Suerte!
Marie


Semana
miércoles
jueves
5
Presenationen av projektet Los Ciudades de España
Läsa texterna på sidan 18-21
Översätt muntligt
Välj stad och börja leta efter information
6
Fortsätta leta information
Läs texterna igen på sidan 18-21 och leta efter fraser som du kan använda dig av när du skall skriva din text om din stad
Börja med ditt skrivande
8
Börja/fortsätt med ditt skrivande
Börja med din powerpoint
9
Studiedag
Fortsätt med din powerpoint och förbered dig för att presentera
10
Marie är tillbaka
Fortsätt med din powerpoint och förbered dig för att presentera
Börja presentera

   

-------------------

Semana 43 y miércoles 45


Unidad 2

Un día muy bueno

Mål:

  • samtal om din dag och din fritid
  • använda -er-verb i presens
  • använda tener i presens
  • veckodagarna och klockan

Öva på förmågorna

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd

Arbetssätt:
  • Lyssna på texten på Gracias.nu
  • Översätt texten tillsammans med den kompis du sitter bredvid
  • Ta ut 8 meningar som du vill lära dig
  • Lär dig dem och skriv dem på svenska i din läxbok
  • Gör följande övningar

pagina
ejercicio
¡Ojo!
Estoy Listo/a
13
1


13
2


14
3 a, b


15
4c
visa Marie

16
5


16
6 a,b,c
tänk på att använda “små orden” på bloggen.

18
7a,b,c


18
8a,b
skicka b uppgiften till Marie
marie.hoglund@kungsbacka.se

21
14
extra uppgift

---------------------

Semana 40


Unidad 9 - Miguel visita Chile


Mål: Att kunna berätta vad man har gjort (verb i perfekt)


Arbetssätt:
  • Läs texten på spanska med en kompis
  • Översätt texten muntligt eller skriftligt (beror på hur mycket du vill lära dig)  till svenska
  • Gör följande övningar


pagina
ejercicio

81
1

82
2a

82
3

83
4 a och b

83
5a

84
5b

84
6a

85
6b
om du vill lära dig mer
85
7

86
8a,b,c

87
9a,b

87
10

88
12a,b,c





_________________________________________

El-banco-de-papa episodio 1

http://www.ur.se/Produkter/177553-El-atraco-al-banco-El-banco-de-papa#Quiz

------------------------------------
Semana 35

Vamos a repetir verbos.
Vi skall repetera verb, -ar, -er, - ir, dvs de regelbundna och tener, ir, ser, estar som är oregelbundna.
Ni skall få lära er olika adjektiv och använda dem.
Vi skall också gå igen en del uttryck för att förstärka kommunikationen.


¡que suerte!  Vilken tur! 
¿De verdad?  Är det sant! 
¿cómo?          Va? Vad sa du? 
¡Claro!            Självklart! 
Bueno...          Nja....
Yo también      Jag också! 
¡Anda!              Nämen! 
Escucha           Lyssna
(No) estoy de acuerdo.  Jag håller med
¡Qué bien!        Va bra! 
¿Ah sí?              Jaha?
A mí también.    Jag också.

Pienso que...     Jag tror/tycker
¿Por qué (no)?   Varför/varför inte
¡Hombre!             Det menar du inte! 
¡Oye!                    Lyssna! 














 


 

El Bianco de papa episodio 1-El-atraco-al-banco episodio 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar