Semana 22
Hola,Nu sista veckan skall ni jobba med spanska inbördeskriget.
Först skall ni få titta på ett elevarbete om spanska inbördeskriget på You Tube
Efter detta skall ni se en film som heter Pans Labyrint som handlar om Spanska inbördeskriget.
Men först lite mer information om Spanska inbördeskriget
Det spanska inbördeskriget 1936-39 utbröt efter en längre
tids konflikter mellan nationalister (höger) och republikaner
(vänster). 1936 hade folkfrontsregeringen makten, och kriget
bröt ut då fascisterna försökte göra en militärrevolt.
I filmen har nationalisterna vunnit under Francos ledning och nu är republikanerna i rebellposition. I grova drag bestod nationalisterna av fasciströrelsen, de jordägande klasserna, stora delar av armén, industrikapitalister, affärsmän samt majoriteten av prästerskapet och de praktiserande katolikerna (utom i Baskien, där den lokala identiteten övertrumfade religionen).
Den republikanska sidan bestod politiskt av anarkister, liberaler, socialister, stalinistiska och trotskistiska kommunister och syndikalister. Sympatisörerna inkluderade städernas arbetare, bönder, och delar av den utbildade medelklassen. Dessutom var republikanerna allierade med katalanska och baskiska separatister. Bengt Åke Häger skriver i Nationalencyklopedin: "Kriget började som en kamp mellan demokrati och diktatur, men övergick snart till en kraftmätning mellan höger- och vänsterextremism, mellan reaktion och revolution.
Av många uppfattades det som förspelet till en kommande stor uppgörelse i Europa mellan fascism och socialism." Spanska inbördeskriget med sin halvmiljon dödsoffer, många av dem civila, kan beskrivas som ett slags generalrepetition inför andra världskriget. Internationella frivilliga kämpade på bägge sidorna. Bland dem fanns ca 500 svenskar i internationella brigaden.
Västmakterna slöt ett fördrag om icke-inblandning i kriget, men trots detta stöddes nationalisterna av Tyskland och Italien, och republikanerna av Sovjetunionen och Mexico. Republikanerna hade hoppats på europeiskt stöd, men den fransk-brittiska appeasement-linjen (eftergiftspolitiken) gentemot Hitler visade att det ännu inte fanns en politisk vilja att stoppa fascismen på kontinenten. Francos fascister utgick med segern inte långt efter Chamberlains tal om "fred i vår tid". Bägge sidorna i konflikten använde terrormetoder mot civila, inklusive massavrättningar av oliktänkare och bombning av städer.
Med andra världskriget, kalla kriget och nittonhundratalets terrordåd som facit är det lätt att avfärda parterna (fascister, stalinister och anarkister) som "onda". Det är ändå viktigt att försöka förstå vad vanliga människor upplevde sig kämpa för: republikanerna mot tyranni och förtryck, nationalisterna mot anarki och omvälvningar.
I filmen har nationalisterna vunnit under Francos ledning och nu är republikanerna i rebellposition. I grova drag bestod nationalisterna av fasciströrelsen, de jordägande klasserna, stora delar av armén, industrikapitalister, affärsmän samt majoriteten av prästerskapet och de praktiserande katolikerna (utom i Baskien, där den lokala identiteten övertrumfade religionen).
Den republikanska sidan bestod politiskt av anarkister, liberaler, socialister, stalinistiska och trotskistiska kommunister och syndikalister. Sympatisörerna inkluderade städernas arbetare, bönder, och delar av den utbildade medelklassen. Dessutom var republikanerna allierade med katalanska och baskiska separatister. Bengt Åke Häger skriver i Nationalencyklopedin: "Kriget började som en kamp mellan demokrati och diktatur, men övergick snart till en kraftmätning mellan höger- och vänsterextremism, mellan reaktion och revolution.
Av många uppfattades det som förspelet till en kommande stor uppgörelse i Europa mellan fascism och socialism." Spanska inbördeskriget med sin halvmiljon dödsoffer, många av dem civila, kan beskrivas som ett slags generalrepetition inför andra världskriget. Internationella frivilliga kämpade på bägge sidorna. Bland dem fanns ca 500 svenskar i internationella brigaden.
Västmakterna slöt ett fördrag om icke-inblandning i kriget, men trots detta stöddes nationalisterna av Tyskland och Italien, och republikanerna av Sovjetunionen och Mexico. Republikanerna hade hoppats på europeiskt stöd, men den fransk-brittiska appeasement-linjen (eftergiftspolitiken) gentemot Hitler visade att det ännu inte fanns en politisk vilja att stoppa fascismen på kontinenten. Francos fascister utgick med segern inte långt efter Chamberlains tal om "fred i vår tid". Bägge sidorna i konflikten använde terrormetoder mot civila, inklusive massavrättningar av oliktänkare och bombning av städer.
Med andra världskriget, kalla kriget och nittonhundratalets terrordåd som facit är det lätt att avfärda parterna (fascister, stalinister och anarkister) som "onda". Det är ändå viktigt att försöka förstå vad vanliga människor upplevde sig kämpa för: republikanerna mot tyranni och förtryck, nationalisterna mot anarki och omvälvningar.
Källa: Gr Utbildnings lärarhandlning om filmen Pans Labyrint
Innan vi tittar på filmen vill jag att du skall tänka på:
En finurlighet med del Toros manus är hur element i den realistiska berättelsen - som den onda styvföräldern - egentligen också är bekanta klichéer från sagans värld. Regissören Guilelrmo Del Toro har skildrat sina tankar om det spanska inbördeskriget genom sagomotiv.
Vad tycker du kan kan sagomotiven vara politiska metaforer?
Del Toro använder sagoelement dels som liknelser, och dels som referenser till kulturens traditioner, religiös symbolism och det undermedvetna. Om du skulle göra en film om allvarlig händelse, hur skulle du skildra den?
Innan vi tittar på filmen vill jag att du skall tänka på:
En finurlighet med del Toros manus är hur element i den realistiska berättelsen - som den onda styvföräldern - egentligen också är bekanta klichéer från sagans värld. Regissören Guilelrmo Del Toro har skildrat sina tankar om det spanska inbördeskriget genom sagomotiv.
Vad tycker du kan kan sagomotiven vara politiska metaforer?
Del Toro använder sagoelement dels som liknelser, och dels som referenser till kulturens traditioner, religiös symbolism och det undermedvetna. Om du skulle göra en film om allvarlig händelse, hur skulle du skildra den?
Nu tittar vi på filmen
Bildkälla: http://pontecine.lafactoriadelaradio.com/wp-content/uploads/2011/03/fauno-cartel.jpg
Länken där filmen finns
http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=3&article=V3630
Året är 1944, slutet av det spanska inbördeskriget. Ofelia och hennes mamma Carmen flyttar upp i bergen där Carmens nye man kapten Vidal och hans män i Francos armé, strider mot de sista motståndsmännen. Ofelia dras mot en övervuxen labyrint i närheten av deras nya hem. I denna förtrollade värld möter hon labyrintens väktare, den mäktige Pan, som hävdar att han känner till hennes riktiga identitet och hennes hemliga öde.
För att få reda på sanningen utsätts Ofelia för tre farliga uppdrag och ett skrämmande och häpnadsväckande äventyr tar sin början. Men i bakgrunden lurar Kapten Vidals verklighet som blir allt svårare att skydda sig ifrån...
Året är 1944, slutet av det spanska inbördeskriget. Ofelia och hennes mamma Carmen flyttar upp i bergen där Carmens nye man kapten Vidal och hans män i Francos armé, strider mot de sista motståndsmännen. Ofelia dras mot en övervuxen labyrint i närheten av deras nya hem. I denna förtrollade värld möter hon labyrintens väktare, den mäktige Pan, som hävdar att han känner till hennes riktiga identitet och hennes hemliga öde.
För att få reda på sanningen utsätts Ofelia för tre farliga uppdrag och ett skrämmande och häpnadsväckande äventyr tar sin början. Men i bakgrunden lurar Kapten Vidals verklighet som blir allt svårare att skydda sig ifrån...
Unidad 7 Una chica sueca en Madrid
Att kunna
- berätta om hur det kan vara att bo i Madrid
- prata om hur det är att bo i ett annat land
Arbetssätt:
- Läs igenom första texten El 13 de agosto
- Svara skriftligt på frågorna på sidan 68 i övningsboken
- Lyssna på sidan 34 på gracias.nu
- Översätt muntligt texterna på sidan 34
- Gör följande uppgifter
Página
|
Tarea
|
obligatorisk (obligatorio) / frivillig (opcional)
|
68
|
2 a,b
|
obligatorio
|
69
|
3
|
obligatorio
|
69
|
4 a,b
|
obligatorio
|
- Lyssna på sidan 35 på gracias.nu
- Läs texten högt två och två
- Översätt texten muntligt
Página
|
Tarea
|
obligatorisk (obligatorio) / frivillig (opcional)
|
71
|
6
|
obligatorio
|
71
|
7
|
obligatorio
|
75
|
12
|
opcional
|
70
|
5
|
juntos
|
72
|
8
|
juntos
|
73
|
9
|
juntos
|
74
|
11
|
juntos
|
----
Semana 5-12
Planering för ”Mitt Madrid”
Vi följer fem tonåringar som bor i Madrid under en vanlig skoldag. Hur skiljer sig deras vardag från svenska ungdomars, och vilka likheter finns det? Programmen, som är tänkta för högstadiet, ger inblickar i den spanska skolan och i de fem huvudpersonernas familjeliv och fritid. Var och en av dem har fått ett eget program och vi följer dem från morgon till kväll och hör den spanska som de pratar till vardags med sina vänner och familjer. Språknivån i programmen är därför ganska hög, men tanken är att svenska elever ska få höra hur det låter om spanskan, som deras jämnåriga pratar på plats i ett spansktalande land.
Följande mål ligger till grund för arbetsområdet:
Att utveckla din förmåga att:
- förstå och tolka innehållet i talat språk
- formulera dig och kommunicera i tal i vardagssituationer
- använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådd
Bedömning:
I detta arbetsområde bedöms din förmåga att
· uppfatta detaljer i talat språk
· redogöra för och kommentera innehållet i det talade språket
· använda olika strategier för att underlätta förståelsen
· formulera dig på spanska
· göra förbättringar av ditt språk
· uttrycka dig tydligt med ord, fraser och meningar
· kommentera företeelser som är typiska för Spanien och reflektera över dessa och jämföra med Sverige
Undervisning:
Du tittar och lyssnar på UR:s ”Mitt Madrid” både på lektionerna och hemma. Programmet är digitalt och du hittar det på följande länk: http://www.ur.se/Produkter/168585-Mitt-Madrid?q=mitt+madrid
1. Mitt Madrid: Marina - läxa till tisdag v. 6
2. Mitt Madrid: Malky - läxa till tisdag v. 8
3. Mitt Madrid: Sara/Pablo/Rahman - läxa till tisdag v. 9
Arbetsgång:
1. Lyssna på avsnittet med svensk text under.
2. Lyssna på avsnittet igen med spansk text under.
3. Välj ut och skriv ner ord och fraser som du vill lära dig. Du väljer minst sex fraser som du ska lära in.
4. Lyssna fler gånger (med spansk text under) och se till att du förstår och har skrivit av orden och fraserna korrekt.
5. Lyssna på avsnittet igen utan text och se till att du uppfattar det väsentliga. Om du har svårt att förstå vad som sägs, går du tillbaka och upprepar fr o m steg 3 fler gånger.
6. När du anser dig färdig skriver du också en kort sammanfattning vad avsnittet handlar om och andra viktiga saker som tas upp.
Uppföljning:
1) Inlämning av din egen film, ”Mitt Vallda”, fredag v. 12:
Du gör en egen film om dig själv och ditt liv. Skriv manus och spela in filmen med hjälp av din dator.
Semana
|
Martes
|
Viernes
|
5
|
Genomgång av projektet
Börja med att titta på Marina
Gör punkterna 1-6
|
Repetition av perfekt particip
“har ätit”
Titta igen på programmet en gång till
Skriv en kort sammanfattning.
Spara dokumentet någonstans så det inte kan komma bort
Plugga på dina fraser
|
6
|
Läxförhör Marina
Avsnitt Malky
Gör punkterna 1-6
|
Titta igen på programmet en gång till
Skriv en kort sammanfattning.
Plugga på dina fraser
|
7
|
sportlov
| |
8
|
Vad du skall tänka på vid läsförståelse
Läxförhör fraserna från Malky
bestäm dig för en av Sara, Pablo och Rahman. Kompisen som du jobbar med får inte ta samma person.
Börja att göra punkerna 1-6
|
Prov läsförståelse
|
9
|
Läxförhör fraserna från ditt program
Titta igen på programmet en gång till
Skriv en kort sammanfattning.
Plugga på dina fraser. Förberedd dig för att kunna berätta för din kompis om ditt program
|
Prov Hörförståelse
|
10
|
Berätta för dina kompisar om ditt program, spela in och skicka in det till mig
|
Prov förmågan att uttrycka sig skriftligt
|
11
|
Skriv ett manus till din egna film “Mitt Vallda”
|
Fortsätt att fundera på din film
|
12
|
Filmen lämnas in till Marie, detta är ingen lektion att jobba med filmen.
|
------------------------------------------------
Semana 3
Unidad 6 Me gustan las telenovelas
Mål:
Att kunna
- Berätta dina televanor, vilka program du föredrar osv.
- använda verb av typen me gusta/me gustan
Förmågor du kommer att jobba med
- Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
- Använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda
- Reflektera över livsvillkor ./. i delar av världen där språket används
Arbetssätt:
- Genomgång av verbet gustarse, doler /ue/ och encantar
- Repetition av klockan
- Lyssna på texten på sidan 26 och sidan 28
- Översätt texten till svenska 26 och sidan 28
Detta kapitel är många muntliga uppgifter, i övningsboken, som vi kommer att göra tillsammans.
Semana
|
Martes
|
Viernes
|
5
|
Genomgång av projektet
Börja med att titta på Marina
Gör punkterna 1-6
|
Repetition av perfekt particip
“har ätit”
Titta igen på programmet en gång till
Skriv en kort sammanfattning.
Spara dokumentet någonstans så det inte kan komma bort
Plugga på dina fraser
|
6
|
Läxförhör Marina
Avsnitt Malky
Gör punkterna 1-6
|
Titta igen på programmet en gång till
Skriv en kort sammanfattning.
Plugga på dina fraser
|
7
|
sportlov
| |
8
|
Vad du skall tänka på vid läsförståelse
Läxförhör fraserna från Malky
bestäm dig för en av Sara, Pablo och Rahman. Kompisen som du jobbar med får inte ta samma person.
Börja att göra punkerna 1-6
|
Prov läsförståelse
|
9
|
Läxförhör fraserna från ditt program
Titta igen på programmet en gång till
Skriv en kort sammanfattning.
Plugga på dina fraser. Förberedd dig för att kunna berätta för din kompis om ditt program
|
Prov Hörförståelse
|
10
|
Berätta för dina kompisar om ditt program, spela in och skicka in det till mig
|
Prov förmågan att uttrycka sig skriftligt
|
11
|
Skriv ett manus till din egna film “Mitt Vallda”
|
Fortsätt att fundera på din film
|
12
|
Filmen lämnas in till Marie, detta är ingen lektion att jobba med filmen.
|
______________________________________
Semana 49
Unidad 5 ¿Te maquillas todos los días?
Mål:
Att kunna
använda reflexiva verb (jag sminkar mig, du sminkar dig osv.)
berätta vad man tycker är bra och dåligt i skolan
Arbetssätt:
- Gör följande uppgifter
Página
|
Tarea
|
obligatorisk (obligatorio) / frivillig (opcional)
|
48
|
1
| |
48
|
2
| |
49
|
3
| |
49
|
4
| |
50
|
5 a och b
| |
52
|
9
| |
53
|
10
|
Gör a och b och när ni gör b så ge varandra respons, förbättra och skicka den till Marie
DENNA SKALL SKICKAS IN TILL MARIE
marie.hoglund@kungsbacka.se
|
---------------
Semana 48
Börja med kapitel 5
Genomgång av reflexiva verb
Repetion av diftongerade verb.
Semana 45
Martes el 4 de Noviembre
Unidad 4 ¿Qué están haciendo?
Mål:
Att kunna
- berätta vad man gör precis nu (gerundium)
- använda ordningstal (första, andra, tredje)
Arbetssätt:
- Lyssna på texten som finns på sidorna 23
- Ta 20 minuter och lär dig glosorna
- Gör följande uppgifter
Página
|
Tarea
|
obligatorisk (obligatorio) / frivillig (opcional)
|
40
|
1
|
obligatorio
|
41
|
2
|
obligatorio du får ett papper av Marie
|
42
|
3
|
obligatorio
|
42
|
4
|
obligatorio
|
42
|
5
|
obligatorio
|
43
|
6
|
obligatorio
|
44
|
7
|
obligatorio
|
44
|
8
|
opcional
|
44
|
9
|
obligatorio
|
45
|
10
|
opcional
|
47
|
13
|
opcional
|
Viernes el 7 de Noviembre
Vais a ver una pelicula que se llama Diarios de motocicleta. Es una pelicula sobre Ernesto "Che" Guevara.
Semana 43
Martes el 21 de Octubre
Lea el texto sobre Mexico página 18-21
Contesta las preguntas página 37 en el libre de ejercicio.
Viernes el 24 de Octubre
Unidad 3 ¿Qué sabes del mundo hispánico?
Mål:
Att kunna
- Berätta vad man gör precis nu (gerundium)
- använda ordningstal (första, andra osv.)
Arbetssätt:
- Ta 15 minuter och lär dig glosorna
- Gör följande uppgifter
Página
|
Tarea
|
obligatorisk (obligatorio) / frivillig (opcional)
|
40
|
1
|
obligatorio
|
42
|
3
|
obligatorio
|
42
|
4
|
obligatorio
|
42
|
5
|
obligatorio
|
43
|
6 a,b
|
obligatorio
|
44
|
7
|
obligatorio
|
44
|
8
|
opcional
|
44
|
9 a
|
obligatorio
|
44
|
10
|
opcional
|
47
|
13
|
opcional
|
-------------
Huset
------
Semana 40
Unidad 3 ¿Qué sabes del mundo hispánico?
Mål:
Att kunna
- jämföra personer och saker (adjektivets komparation)
- räkneord 1-10 000
- nämna ett antal fakta om den spansktalande världen
Arbetssätt:
- Lyssna på texten som finns på sidorna 12 och 13 på gracias.nu
- Läs igenom glosorna ett par gånger
- Lyssna på texten igen
- Gör följande uppgifter
Página
|
Tarea
|
obligatorisk (obligatorio) / frivillig (opcional)
|
21
|
1
| |
22
|
2
|
obligatorio
punkt 20 alhambra, Aztecas, Andalucía, Aconcagua
sök gärna på spanska wikipedia och försök att läsa vad det är handlar om och sedan slå på svenska wikipedia.
|
23
|
3
|
obligatorio
|
23
|
4
|
obligatorio
|
24
|
5
|
obligatorio
|
24
|
6a
|
obligatorio
|
24
|
6b
|
opcional
|
25
|
7
|
obligatorio
|
26
|
8 a,b
|
obligatorio
|
26
|
8 c
|
opcional
|
26
|
9
|
opcional
|
27
|
11
|
obligatorio
|
Färdig?
- Fortsätt att läs sidan 16 och 17
- översätt till svenska
- Lär dig glosorna
- Täck för texten under bilderna och berätta med egna ord vad bilderna handlar om (du får självklart använda dig av ord från gloslistan
Semana 39
Martes
Semana 37 y 38
Viernes el 12 de Septiembre
Vamos a escuchar la noticias que hay en mi página web
Martes el 16 de Septiembre
Vamos a empezar con el Unidad 1 "Vacaciones"
Viernes el 19 de Septiembre
Vamos a poner fin a Unidad 1
Unidad 1 Vacaciones
Mål:
att kunna
- samtala om vad du har gjort under lovet (verb i perfekt)
- berätta lite om Galicien
Arbetssätt:
- Lyssna på texten som finns på sidorna 6 och 7 på gracias.nu
- Läs igenom glosorna ett par gånger
- Lyssna på texten igen
- Be om ett papper av Marie, rätta med hjälp av boken
- Om du hade svårt att översätta meningar och glosor på pappret gå vidare till punkt 10. Var det mesta rätt gå till punkt 6.
- Fortsätt vidare till sidan 8 och lyssna på texten
- Läs texten högt med en kompis och översätten muntligt
- Ta ut 5 fraser som du vill lära dig
- Gå till punkt 13
- Sätt dig med en kompis och läs texten och översätt den tillsammans
- Förhör varandra på glosorna
- Gör övningarna 1 på sidan 5, 3 och 4 sidan 7 a, b, c
- Gör övningen 6 och ni som vill utmana er själva titta på “småordsfliken” och “de acuerdo-fliken”
Om du blir färdig
- gör övning 10
- Más texto textboken s 56 och övningsboken 118
Läxa: Fraserna 1-11 på sidan 75
*************************************************************************
Las semanas de los verbos
Planificación de las semanas 34, 35 y 36
Syfte är att eleverna skall utveckla förmågorna att
- formulera sig och kommunicera i ./. skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda
- anpassa språket efter ./., mottagare ./.
Hur?
- Du skall fördjupa dina kunskaper i att böja verb både oregelbundna och regelbundna
- Du skall skriva en text
Textskrivning
Du är på semester och du skall skriva ett email till någon, till vem bestämmer du själv. Det är viktigt att tänka på vem du skriver till, så du anpassar språket till mottagaren.
Här kommer några punkter som du kan ha med
- Var är du?
- Beskriv stället du är på
- Hur har du kommit dit?
- Resesällskap
- Hur bor du?
- Vad har du gjort
- Vad skall du göra resten av semestern.
Skriv så mycket som möjligt, minst 80 ord.
Tillvägagångssätt
- Innan du börjar skall du skriva ner vilka verb du kan böja i presens och i perfect particip
- Sedan skall du bestämma dig för 20 nya/gamla verb som du vill lära dig. Du skall lära dig minst 8 oregelbunda och 12 regelbunda verb.
- Skriv ner verben på svenska och böjningen i spanska på ett papper, eller i ett dokument och skicka det till Marie senast tisdagen den 26 augusti.
Namn
| ||
Svenska
|
Presens
|
Perfect particip
|
prata
|
hablar
hablo, hablas, habla, hablamos, habláis, hablan
|
he hablado, has hablado, ha hablado, hemos hablado, habéis hablado, han hablado
|
ser
|
ver
veo, ves, ve, vemos, veis, ven
|
visto
|
Bra sida för att hitta verbböjningar
Olika kvaliteer på en text
Texten är ett mycket grundläggande förråd av ord och enkla fraser.
Några få enkla grammatiska strukturer och mönster och gör sig för det mesta förstådd.
Texten är mer stapplande än samman-
hängande
Använder någon strategi för att göra sig förstådd
|
Texten har grundläggande förråd av ord och enkla fraser. Men viss bredd i ordförråd
Fel verbböjdning Använder vissa sambands- eller bindeord, samt håller någorlunda röd tråd
|
Texten har grundläggande ord och fraser.
Varierat ordförråd
Innehållsrikt och ibland detaljerat
Skriver fördelar och nackdelar
Använder vissa sambands- eller bindeord, samt håller röd tråd
|
Texten har grundläggande ord och fraser.
Uttrycker sig för det mesta korrekt, men inte alltid
Verbanvändning oftast korrekt.
Användning av prepositionerna oftast rätt, men lite osäkert.
Använder vissa sambands- eller bindeord, samt håller röd tråd
Uttryck som ger en personlig ton
|
Texten har visar ett brett ordförråd
Några grammatiska fel, men stör inte förståelsen
Långa meningar och använder sambands- eller bindeord, för att knyta samman texten. samt håller röd tråd
Texten är levande och detaljrik.
|
Detaljplanering av projektet
Semana
|
Martes
|
Viernes
|
34
|
Innan du börjar skall du skriva ner vilka verb du kan böja i presens och i perfect particip
Sedan skall du bestämma dig för 20 nya/gamla verb som du vill lära dig. Du skall lära dig minst 8 oregelbunda och 12 regelbunda verb.
| |
35
|
|
Gör färdig verben Skicka de verben som du vill lära dig till Marie: marie.hoglund@kungsbacka.se
Börja skriva texten.
|
36
|
Fortsätt att skriva texten
|
|
37
|
Förbättra din text utifrån vad kompisen sa.
Skicka in den till Marie.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar