Semana 21
Hoy váis a practicar las palabras de la ropa.
Semana 19
En martes vamos a escuchar una programa de UR, las noticias, ¿qué pasa?
Vamos a hacer un ejercicio de escuchar del libro también, página 66 en el libro del ejercicio
Y vamos a practicar de hablar, página 58, también en el libro del ejercicio.
Jueves, vamos a hacer un läsförståelse.
Semana 17
Vi skall fortsätta med läsförståelse. Vi kommer repetera verb och framtid.
Vi kommer också att lyssna på ¿Qué pasa?
http://www.ur.se/Produkter/186701-Que-pasa-facil-2015-04-18
Semana 16
Denna vecka kommer vi att avsluta arbetet med att skriva "min dag" / "mi día" med att göra färdigt kompisresponens och du får tillfälle att förbättra din text efter responsen.
Vi kommer fokusera på förmågan att förstå texter skriva på spanska.
Texten "mis planes para el verano" på sidan 84 och övningsboken sidan 134, övning 1 och 2 kommer vi att arbeta med.
Vi kommer också att repetera framtid " ir + a + infinitiv "
------
Semana 12
Denna vecka skall vi fortsätta med att arbeta med uttryck som berättar om din dag, fritid och klockan.
En bra app för att lära sig klockan är Moji reloj
På tisdag kommer vi att titta på ett program från UR "pregunta más - el tiempo libre"
Ni kommer att fortsätta skriva era texter om er dag, men denna vecka skall ni utveckla dem med hjälp av ovanstående program. Ta fraser därifrån.
På torsdag skall ni ge varandra kompisrespons för att sedan kunna utveckla din text ännu mer.
På torsdag skall ni ge varandra kompisrespons för att sedan kunna utveckla din text ännu mer.
Semana 8-9
Las personas en la clase
Unidad 8 Las personas en la clase
Syfte: att kunna
- beskriva personers utseende och kläder
- använda los och las
- böja adjektiv i plural; gröna, snygga
Arbetssätt:
- Lyssna på texten på sidan 30 på gracias.nu
- Läs den två och två på spanska
- Översätt texten till svenska
- Gör följande övningar i övningsboken
Sidan
|
Uppgiften
| |
54
|
1
| |
54
|
2 a, b
| |
55
|
3 a, b
| |
55
|
4
|
Lär dig dessa adjektiv, skriv ner dem på spanska och svenska och plugga på dem.
|
57
|
6
| |
57
|
7
| |
57
|
8 a, b
| |
58
|
9 a, b
|
extra övning
|
58
|
10
| |
58
|
11
|
extra övning
|
59
|
13
|
extra övning
|
Se till att du kan glosorna på sidan 30 och 31. Om du inte kan dem så plugga på dem
| ||
Gör självtesten med glosorna, Wilnur har det.
|
Om du är färdig med övningarna och extraövningarna gå till Más Textos sidan 76 och läs texten, översätt den och gör övningsboken 126
--------------------
Semana 4-6
Vamos de Compras
Vecka 4-6 skall vi jobba med ett projekt att gå och handla. Först ser ni här hur tiden skall disponeras och nedanför denna tabell finns det en LPP för detta projekt.
Vecka
|
Tisdag
|
Torsdag
|
4
|
Presentation av projektet “Vamos de compras”
Genomgång av
|
|
5
|
|
Nu är ni redo för att börja med er egna dialog. Ni får på er 2 lektioner. Ni skall dialogen utantill!
Använd er gärna av rekvisita. Det blir roligare då!
|
6
|
Sista genrepet
|
Dags att spela upp dialogerna
Buena Suerte!
|
------------------
LPP Moderna språk Spanska
Vamos de compras
Syfte
Syfte med detta arbetsområde är att du skall
- lära dig ord och fraser för att göra dig förstådd i en klädaffär
- lära dig uttrycka dig i framtid
Kopplingar till läroplan
- Utvecklar sin förmåga att använda språket för att kommunicera i tal
- Utvecklar sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera uppgifter, på egen hand och i samarbete med andra
Centralt innehåll
Du kommer att jobba med olika dialoger som behandlar situationer i en affär. Du kommer att träna din muntliga förmåga, läsförståelse och hörförståelse. Arbetet kommer att redovisas muntligt.
Kopplingar till läroplan
Kommunikationens innehåll
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser
- Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.
Tala, skriva och samtala - produktion och interaktion
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
Konkretisering av målen
Du ska:
- Kunna använda dig av futurum ir + a + ett verb i grundform
- Kunna producera en dialog i en klädaffär
- Kunna förstå talat språk
- Kunna planera och redovisa ditt arbete både muntligt
__________________________
Semana 48
Fortsätta med kapitel 7.
Lära sig glosorna
Skriva sin identitets kläder.
Vilken färg som är favorit färgen.
----
Semana 47
Öva på provet och när du är färdig så fortsätt med övningarna nedan.
Unidad 6 y unidad 7
Syfte:
-
använda uttryck som till vänster, i mitten och till höger
-
använda un, una, el och la
-
räkna till 99
-
säga namn på kläder
-
böja adjektiv i singular; röd och rött osv.
Arbetssätt:
-
Lyssna på texten till unidad 7 på gracias.nu
-
Upprepa namnen på kläderna så du kan uttala dem
-
Gör nedanstående övningar
sidan
Uppgift
40
2 a
41
3 a, b
42
4 a,b
42
5 a,b
43
6
45
9
47
12 a, b, c
49
2 a,b
49
3 a, b
50
5
52
8
extrauppgift (frivillig)
52
9
extrauppgift (frivillig)
53
11
När du är färdig: Fortsätt att öva på glosorna på unidad 7
Läs más textos sidan 73, gå igen glosorna, lyssna på texten på gracias.nu, mummelläs texten för dig själv och översätt den. Skriv en egen dialog.
använda uttryck som till vänster, i mitten och till höger
använda un, una, el och la
räkna till 99
säga namn på kläder
böja adjektiv i singular; röd och rött osv.
Lyssna på texten till unidad 7 på gracias.nu
Upprepa namnen på kläderna så du kan uttala dem
Gör nedanstående övningar
sidan
|
Uppgift
| |
40
|
2 a
| |
41
|
3 a, b
| |
42
|
4 a,b
| |
42
|
5 a,b
| |
43
|
6
| |
45
|
9
| |
47
|
12 a, b, c
| |
49
|
2 a,b
| |
49
|
3 a, b
| |
50
|
5
| |
52
|
8
|
extrauppgift (frivillig)
|
52
|
9
|
extrauppgift (frivillig)
|
53
|
11
|
När du är färdig: Fortsätt att öva på glosorna på unidad 7
Läs más textos sidan 73, gå igen glosorna, lyssna på texten på gracias.nu, mummelläs texten för dig själv och översätt den. Skriv en egen dialog. -----------------
Semana 40
Nu tar vi en liten paus från identitetskrivandet och börjar jobba med boken.
Unidad 5
Syfte: Berätta om dig själv och din familj
Förmågor: Förstå och tolka innehållet i talat språk
formulera sig och kommunicera i tal och skrift
Genomgångar (gör vi vecka 41)
genetiv - t.ex Marias hund
repetition av -ar verb
böja verben ser och estar
skillnaden mellan verben ser och estar
Arbetssätt:
- Vi lyssnar på texten tillsammans
- Läs texten högt för en kompis
- Lär dig glosorna så du kan dem från spanska till svenska
- Översätt texten till svenska skriftligt
- Gör nedanstående övningar
sidan
|
Uppgift
| |
33
|
1 a, b
| |
34
|
2 a, b, c
| |
34/35
|
3 a, b, c
| |
36
|
6 a, b
| |
39
|
11 a, b, c
|
spela in uppgift 11 c tillsammans med en kompis och skicka den till Marie
marie.hoglund@kungsbacka.se
|
________________________________
Semana 39
- Genomgång av verbet ser soy, eres, es, somos, sois, son
- Gå igenom spanska namn
- Börja skriva din text om din identitet
- När du skriver din text kan du välja mellan att använda dig av sidan 68 eller av sidan 14, 15, 16
- Välja ett spanskt namn
- bestämma hur gammal du är
- hur familjen ser ut; fru/man, barn, barnbarn
- har du djur
- var du bor
- hur du bor
- vad du jobbar med
Tänk på att första få en röd tråd i texten och beskrivande
t.ex. una casa roja y grande con ventanas bastante grandes.
Använd dig av NE ordbok, när du skall slå upp ord
-------------------------------------------------
Semana 36/37
Jueves/Martes
- Váis a continuar a conjugar verbos / ni skall fortsätta att böja verb
- Váis a escribir de tu identidad / ni skall skriva om er identitet
- Vás a escuchar noticias / ni skall lyssna på nyheter
noticias
¿Qué pasa? http://www.ur.se/Produkter/186702-Que-pasa-facil-2015-05-02#http://www.ur.se/Produkter/186702-Que-pasa-facil-2015-05-02#
Muy bien
SvaraRadera