7an

 Semana 21

Hoy váis a practicar las palabras de la ropa. 

Semana 19

En martes vamos a escuchar una programa de UR, las noticias, ¿qué pasa?


Vamos a hacer un ejercicio de escuchar del libro también, página 66 en el libro del ejercicio 
Y vamos a practicar de hablar, página 58, también en el libro del ejercicio. 

Jueves, vamos a hacer un läsförståelse.


Semana 17

Vi skall fortsätta med läsförståelse. Vi kommer repetera verb och framtid.
Vi kommer också att lyssna på ¿Qué pasa?

http://www.ur.se/Produkter/186701-Que-pasa-facil-2015-04-18

 

Semana 16 

Denna vecka kommer vi att avsluta arbetet med att skriva "min dag" / "mi día" med att göra färdigt kompisresponens och du får tillfälle att förbättra din text efter responsen.

Vi kommer fokusera på förmågan att förstå texter skriva på spanska. 
Texten "mis planes para el verano" på sidan 84 och övningsboken sidan 134, övning 1 och 2 kommer vi att arbeta med.
Vi kommer också att repetera framtid " ir + a + infinitiv " 


------

Semana 12

Denna vecka skall vi fortsätta med att arbeta med uttryck som berättar om din dag, fritid och klockan.
En bra app för att lära sig klockan är  Moji reloj





På tisdag kommer vi att titta på ett program från UR "pregunta más - el tiempo libre" 


Ni kommer att fortsätta skriva era texter om er dag, men denna vecka skall ni utveckla dem med hjälp av ovanstående program. Ta fraser därifrån.

På torsdag skall ni ge varandra kompisrespons för att sedan kunna utveckla din text ännu mer.

Semana 8-9

Las personas en la clase

Unidad 8    Las personas en la clase

Syfte: att kunna
  • beskriva personers utseende och kläder
  • använda los och las
  • böja adjektiv i plural; gröna, snygga

Arbetssätt:
  1. Lyssna på texten på sidan 30 på gracias.nu
  2. Läs den två och två på spanska
  3. Översätt texten till svenska
  4. Gör följande övningar i övningsboken


Sidan
Uppgiften

54
1

54
2 a, b

55
3 a, b

55
4
Lär dig dessa adjektiv, skriv ner dem på spanska och svenska och plugga på dem.
57
6

57
7

57
8 a, b

58
9 a, b
extra övning
58
10

58
11
extra övning
59
13
extra övning

Se till att du kan glosorna på sidan 30 och 31. Om du inte kan dem så plugga på dem


Gör självtesten med glosorna, Wilnur har det.



Om du är färdig med övningarna och extraövningarna gå till Más Textos sidan 76 och läs texten, översätt den och gör övningsboken 126

--------------------

Semana 4-6

Vamos de Compras

Vecka 4-6 skall vi jobba med ett projekt att gå och handla. Först ser ni här hur tiden skall disponeras och nedanför denna tabell finns det en LPP för detta projekt.

Vecka
Tisdag
Torsdag
4
Presentation av projektet “Vamos de compras”
Genomgång av
  • verbet ir=att gå
  • futurum (framtid) ir+a+grundformet av verbet
  • jobba med papper med futurum
  • Repetition av futurum
  • lyssna på texten “Vamos de compras”
  • läs texten två och två på spanska
  • översätt första delen av texten muntligt och dialogen skriftligt till svenska.
5
  • ev. fortsätta med översättningen av “vamos de compras”

  • Fyll i ord som fattas i texten “En la tienda”
  • Läsa texten “‘En la tienda” två och två
  • Översätt den skriftligt till svenska
  • Gör uppgiften Qúien dice qué?
Nu är ni redo för att börja med er egna dialog. Ni får på er 2 lektioner. Ni skall dialogen utantill!
Använd er gärna av rekvisita. Det blir roligare då!
6
Sista genrepet
Dags att spela upp dialogerna
Buena Suerte!


------------------

LPP Moderna språk  Spanska

Vamos de compras

Syfte

Syfte med detta arbetsområde är att du skall
  • lära dig ord och fraser för att göra dig förstådd i en klädaffär
  • lära dig uttrycka dig i framtid
          
Kopplingar till läroplan
  • Utvecklar sin förmåga att använda språket för att kommunicera i tal
  • Utvecklar sin förmåga att planera, genomföra och utvärdera uppgifter, på egen hand och i samarbete med andra

Centralt innehåll

Du kommer att jobba med olika dialoger som behandlar situationer i en affär. Du kommer att träna din muntliga förmåga, läsförståelse och hörförståelse. Arbetet kommer att redovisas muntligt.

Kopplingar till läroplan

Kommunikationens innehåll
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.
Tala, skriva och samtala - produktion och interaktion
  • Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.

Konkretisering av målen

Du ska:
  • Kunna använda dig av  futurum  ir + a + ett verb i grundform
  • Kunna producera en dialog i en klädaffär
  • Kunna förstå talat språk
  • Kunna planera och redovisa ditt arbete både muntligt

 

 

 

 

__________________________

Semana 48

Fortsätta med kapitel 7.
Lära sig glosorna
Skriva sin identitets kläder. 
Vilken färg som är favorit färgen.

----

Semana 47 


Öva på provet och när du är färdig så fortsätt med övningarna nedan.


Unidad 6 y unidad 7

Syfte:
  • använda uttryck som till vänster, i mitten och till höger
  • använda un, una, el och la
  • räkna till 99
  • säga namn på kläder
  • böja adjektiv i singular; röd och rött osv.

                 
Arbetssätt:

  1. Lyssna på texten till unidad 7 på gracias.nu
  2. Upprepa namnen på kläderna så du kan uttala dem
  3. Gör nedanstående övningar


sidan
Uppgift

40
2 a

41
3 a, b

42
4 a,b

42
5 a,b

43
6

45
9

47
12 a, b, c

49
2 a,b

49
3 a, b

50
5

52
8
extrauppgift (frivillig)
52
9
extrauppgift (frivillig)
53
11


När du är färdig: Fortsätt att öva på glosorna på unidad 7
Läs más textos sidan 73, gå igen glosorna, lyssna på texten på gracias.nu, mummelläs texten för dig själv och översätt den. Skriv en egen dialog.

-----------------

Semana 40

Nu tar vi en liten paus från identitetskrivandet och börjar jobba med boken. 






Unidad 5


Syfte: Berätta om dig själv och din familj

Förmågor: Förstå och tolka innehållet i talat språk

                 formulera sig och kommunicera i tal och skrift

                 

Genomgångar (gör vi vecka 41)

genetiv - t.ex Marias hund

repetition av -ar verb

böja verben ser och estar

skillnaden mellan verben ser och estar

Arbetssätt:

  1. Vi lyssnar på texten tillsammans  


  1. Läs texten högt för en kompis
  2. Lär dig glosorna så du kan dem från spanska till svenska
  3. Översätt texten till svenska skriftligt
  4. Gör nedanstående övningar

sidan
Uppgift

33
1 a, b

34
2 a, b, c

34/35
3 a, b, c

36
6 a, b

39
11 a, b, c
spela in uppgift 11 c tillsammans med en kompis och skicka den till Marie
marie.hoglund@kungsbacka.se

________________________________

Semana 39




  • Genomgång av verbet ser soy, eres, es, somos, sois, son
  • Gå igenom spanska namn
  • Börja skriva din text om din identitet
  • När du skriver din text kan du välja mellan att använda dig av sidan 68 eller av sidan 14, 15, 16

  1. Välja ett spanskt namn
  2. bestämma hur gammal du är
  3. hur familjen ser ut; fru/man, barn, barnbarn
  4. har du djur
  5. var du bor
  6. hur du bor
  7. vad du jobbar med


Tänk på att första få en röd tråd i texten och beskrivande
t.ex. una casa roja y grande con ventanas bastante grandes.

Använd dig av NE ordbok, när du skall slå upp ord


-------------------------------------------------

Semana 36/37


Jueves/Martes


  • Váis a continuar a conjugar verbos / ni skall fortsätta att böja verb
  • Váis a escribir de tu identidad / ni skall skriva om er identitet
  • Vás a escuchar noticias / ni skall lyssna på nyheter


noticias

¿Qué pasa? http://www.ur.se/Produkter/186702-Que-pasa-facil-2015-05-02#http://www.ur.se/Produkter/186702-Que-pasa-facil-2015-05-02#

1 kommentar: